Informacja o prywatności
Strona używa plików Cookies i podobnych technologii, aby zapamiętać Twoje ustawienia, informacje o sposobie korzystania ze strony i analizować zdepersonalizowane dane w celu poprawy wydajności naszej witryny zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookies w Twojej przeglądarce.
Klikając przycisk „Akceptuję”, wyrażasz zgodę na używanie plików cookies.
Nazwa CB Radio pochodzi od angielskich słów "Citizens Band Radio" i oznacza "Radio Pasma Obywatelskiego”. Jak zatem wskazuje nazwa, jest to łączność radiowa dostępna dla wszystkich obywateli. CB radio to rodzaj łączności radiowej realizowanej za pomocą prostych i stosunkowo niedrogich urządzeń i nie wymagającej wysokich kwalifikacji ani żadnych uprawnień. To radio obywatelskie przeżywa obecnie swój renesans i jest wręcz niezastąpione w wielu sytuacjach. Podstawową zaletą radia CB jest możliwość nawiązywania łączności z punktami ruchomymi (np. w samochodzie lub na jachcie). Łączność można nawiązać również z osobami nieznajomymi, tu żaden telefon komórkowy nie pomoże. Stwarza ponadto możliwość bezpośredniego nawiązywania kontaktu między zainteresowanymi bez ograniczeń wynikających z rozmieszczenia sieci telekomunikacyjnej.
W Polsce, do lipca 2004 roku, aby móc nadawać w paśmie CB Radio należało uzyskać stosowne pozwolenie. Najnowszą regulacją prawną tej kwestii jest rozporządzenie Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 12 grudnia 2014 r. – w sprawie urządzeń radiowych nadawczych lub nadawczo-odbiorczych, które mogą być używane bez pozwolenia (Dz.U. z 2017 r. poz. 96).
Zgodnie z § 3 pkt 5 powyższego rozporządzenia nie wymaga pozwolenia używanie urządzeń przeznaczonych do używania wyłącznie w zakresie częstotliwości od 26,96 do 27,41 MHz typu PR27, spełniających wymagania określone w normach ETSI EN 300 135 oraz ETSI EN 300 433, przy czym dopuszczalna moc wyjściowa nadajnika pracującego z modulacją FM wynosi do 4 W mocy fali nośnej, z AM wynosi do 4 W mocy fali nośnej, a z SSB do 12 W szczytowe mocy obwiedni (PEP).
Podstawowym rodzajem modulacji stosowanym w Polsce jest modulacja amplitudy AM. Ze względu na mniejsze zakłócenia oraz wyższą jakość odbioru zaleca się stosowanie modulacji częstotliwości FM. Dopuszczalne jest stosowanie modulacji jednowstęgowej SSB, co umożliwia zwiększenie zasięgu i polepszenie jakości transmisji (większy odstęp od szumów i zakłóceń. Urządzenia przystosowane do pracy SSB są bardziej skomplikowane a zatem i droższe.
Na powyższych warunkach mogą być używane jedynie urządzenia CB dopuszczone do obrotu (art. 153 ust 1. Prawo telekomunikacyjne), posiadające deklarację zgodności z zasadniczymi wymaganiami, lub posiadające wydaną na podstawie wcześniejszych przepisów homologację, certyfikat zgodności.
Producent lub jego upoważniony przedstawiciel (sprzedawca) ma obowiązek dołączyć do urządzenia radiowego CB podlegającego obowiązkowej ocenie zgodności z zasadniczymi wymaganiami, deklarację zgodności (art. 158 ust 2. Prawo telekomunikacyjne).
Aktualnie obowiązujące uregulowania prawne w Polsce nie zabraniają korzystania z urządzeń nadawczo-odbiorczych typu CB Radio podczas kierowania pojazdem.
Zakresy częstotliwości CB
Na świecie stosuje się oprócz podstawowej „czterdziestki” dodatkowe częstotliwości, czyli łącznie z podstawową w sumie 5 „czterdziestek” od 26,065 MHz do 27,995 MHz. Okalają one niejako podstawowe czterdzieści kanałów i w Polsce ich używanie jest nielegalne.
W komunikacji radiowej CB obowiązuje międzynarodowy podział pasma 27MHz na następujące zakresy:
Kanał
A
B
C
D
E
1
26,065
26,515
26,965
27,415
27,865
2
26,075
26,525
26,975
27,425
27,875
3
26,085
26,535
26,985
27,435
27,885
3a
26,095
26,545
26,995
27,445
27,895
4
26,105
26,555
27,005
27,455
27,905
5
26,115
26,565
27,015
27,465
27,915
6
26,125
26,575
27,025
27,475
27,925
7
26,135
26,585
27,035
27,485
27,935
7a
26,145
26,595
27,045
27,495
27,945
8
26,155
26,605
27,055
27,505
27,955
9
26,165
26,615
27,065
27,515
27,965
10
26,175
26,625
27,075
27,525
27,975
11
26,185
26,635
27,085
27,535
27,985
11a
26,195
26,645
27,095
27,545
27,995
12
26,205
26,655
27,105
27,555
13
26,215
26,665
27,115
27,565
14
26,225
26,675
27,125
27,575
15
26,235
26,685
27,135
27,585
15a
26,245
26,695
27,145
27,595
16
26,255
26,705
27,155
27,605
17
26,265
26,715
27,165
27,615
18
26,275
26,725
27,175
27,625
19
26,285
26,735
27,185
27,635
19a
26,295
26,745
27,195
27,645
20
26,305
26,755
27,205
27,655
21
26,315
26,765
27,215
27,665
22
26,325
26,775
27,225
27,675
23
26,355
26,805
27,255
27,705
24
26,335
26,785
27,235
27,685
25
26,345
26,795
27,245
27,695
26
26,365
26,815
27,265
27,715
27
26,375
26,825
27,275
27,725
28
26,385
26,835
27,285
27,735
29
26,395
26,845
27,295
27,745
30
26,405
26,855
27,305
27,755
31
26,415
26,865
27,315
27,765
32
26,425
26,875
27,325
27,775
33
26,435
26,885
27,335
27,785
34
26,445
26,895
27,345
27,795
35
26,455
26,905
27,355
27,805
36
26,465
26,915
27,365
27,815
37
26,475
26,925
27,375
27,825
38
26,485
26,935
27,385
27,835
39
26,495
26,945
27,395
27,845
40
26,505
26,955
27,405
27,855
Kanały po za podstawową czterdziestką używane są przede wszystkim do dalekich łączności DX, głównie z modulacją SSB. Częstotliwości powyżej 28,000 MHz są międzynarodowo przyznane krótkofalowcom i nie mogą być używane przez inne służby.
W Polsce do łączności w paśmie CB zostały przeznaczone częstotliwości od 26,960 MHz do 27,410 MHz (według Dz.U. z 2017 r. poz. 96). Jest to tzw. „podstawowa czterdziestka”, czyli 40 kanałów oddalonych od siebie co 10 kHz.
Ze względów technicznych w Polsce częstotliwości kanałów przesunięte są o 5 kHz w dół, czyli w tak zwane „zera”. Jest to spowodowane używaniem w dawnych jednokanałowych radiotelefonach (Tukan, Echo) rezonatorów kwarcowych o częstotliwościach zakończonych zerem. „Zera” i „piątki” zostały rozmieszczone w krajach Europy w taki sposób, aby po odbiciu sygnału od jonosfery wzajemnie nie przeszkadzać sobie w łącznościach i między innymi dlatego na terenie Polski mamy „zera”. Zjawisko odbicia sygnału od jonosfery można zaobserwować u nas, słuchając rozmów z Portugalii, Włoch, Rosji.
Pomiędzy niektórymi kanałami istnieje odstęp 20 kHz. Takie puste miejsca nazywane są „dziurami” i zwykle oznacza się je numerem poprzedzającego kanału razem z literką A. Kanały te to 3A, 7A, 11A, 15A oraz 19A. Ich istnienie wynika z zaszłości historyczno-technicznych, gdyż wczesne układy syntez częstotliwości stosowanych w CB radiach swoją konstrukcją wymuszały pozostawienie nieużywanych częstotliwości.
Podstawowa czterdziestka
Kanał
Częstotliwość [MHz]
Kanał
Częstotliwość [MHz]
1
26,960
21
27,210
2
26,970
22
27,220
3
26,980
23
27,250
4
27,000
24
27,230
5
27,010
25
27,240
6
27,020
26
27,260
7
27,030
27
27,270
8
27,050
28
27,280
9
26,060
29
27,290
10
26,070
30
27,300
11
27,080
31
27,310
12
27,100
32
27,320
13
27,110
33
27,330
14
27,120
34
27,340
15
27,130
35
27,350
16
27,150
36
27,360
17
27,160
37
27,370
18
27,170
38
27,380
19
27,180
39
27,390
20
27,200
40
27,400
W podstawowym paśmie istnieje kilka kanałów przeznaczonych do zastosowań specjalnych.
Kanał 9 (27,060 MHz) jest kanałem ratunkowym i służy do wzywania pomocy. Nie wolno zatem prowadzić na nim zwykłych rozmów. W niektórych regionach kraju na tym kanale prowadzi nasłuch straż pożarna, w innych ochotniczo CB radiowcy, którzy w razie potrzeby przekażą informacje.
Kanał 19 (27,180 MHz) jest wykorzystywany przez kierowców do wzajemnego informowania się o sytuacji na drodze i jest nazwany kanałem drogowym.
Kanał 28 (27,280 MHz) jest kanałem wywoławczym na większości obszaru Polski, na którym wywołuje się rozmówcę, a potem zmienia się częstotliwość w celu prowadzenia rozmowy (aktualnie martwy, wyjątek stanowi Poznań, Szczecin, Lębork i Piotrków Trybunalski) – na niektórych obszarach kraju bywa także używany w tym celu kanał 15. Do porozumiewania się w czasie jazdy w terenie często używa się kanału 16, bo 4 × 4 = 16.
W większości miast jest grupa osób, które pomagają w pokonaniu trudności związanych z nieznajomością ulic i lokalizacji różnych miejsc docelowych. Istnieją kanały tak zwanych "ogólnych prowadzących" na których po wywołaniu np. "ogólny prowadzący, mobilek prosi", można uzyskać takową pomoc. Dzięki tej pomocy można sprawnie ominąć zatory w ruchu, ograniczenia tonażowe i wysokościowe, znaleźć właściwy adres. Przykładowo w Szczecinie takim kanałem "ogólnym prowadzącym" jest kanał 24. Tutaj sprawnie już od wielu lat pomaga kierowcom Romano Pomorzany. Na tym kanale również sprawnie porozumiewają się między sobą w Szczecinie i okolicach stacje bazowe.